Tyvärr funkar inte under Wine 1.5.17

Tillbaka till startsidan.

Tyvärr funkar inte under Wine 1.5.17
Tom, 2012-12-25 13:45:41
[Svara]
Hej, jag kan tyvärr inte starta upp det här fantastiska programmet under Wine i Fedora 17. Vet ni inte om nåt lösning?
Med hjärtliga julhälsningar Tom, Tjeckien

PEK, 2012-12-25 20:04:15 [Svara]
Tyvärr så har jag väldigt dåligt koll på Wine :-(. Men Vokabel i sig är ett ganska enkelt program, så det borde gå att få det att hoppa igång. Se bara till att alla systemfiler är installerade. Får du något särskilt felmeddelande när du försöker starta?

Tom, 2012-12-25 20:41:33 [Svara]
Nej, det far jag inte. Bara ett par sekunds timglas o slut. Men nan kille har skrivit har i forumet att Vokabel funkar under Ubuntu.
Var sa god o skriv vilka systemfiler behovs, tack. Har kollat pa Documents´n´settings i WinXP for att jamfora men hittat inte nat fran Vokabel.

PEK, 2012-12-26 08:41:59 [Svara]
Om du installerar det här installationspaketet så ska alla nödvändiga filer komma med:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q259403

Vokabel borde starta efter detta.

Tom, 2012-12-27 12:14:29 [Svara]
Tack men jag vet inte precis vad ska jag borja med. Det dar paketet ar ju for Windows. Fragade slovakiska linux-kollegor och dom bekraftat att Vokabel startar upp i Ubuntu 32 bit om man installerar till MFC-libraries. Har kan du se installationsutskrift fran Ubuntu:
http://linuxos.sk/forum/21749/index.html
Tack & trevliga juldagar.

PEK, 2012-12-27 14:27:50 [Svara]
Nu chansar jag vilt, men prova att följa dessa instruktioner:

http://machine-cycle.blogspot.se/2009/10/wine-and-missing-mfc42dll.html

Problemet verkar vara att MFC-dll:er inte är installerade, och detta verkar ha en lösning på det. Paketet som jag hänvisade till går nog inte att installera rakt av som jag trodde.

Tom, 2012-12-30 21:56:23 [Svara]
Hej, tack o gott nytt ar :-)
Har nerladdat MFC42.DLL och satt den till mappen

/home/anvandarnamn/.wine/drive_c/windows/system32

Funkar ej. Sa jag givit den till mappen med Vokabel:

/home/anvandarnamn/.wine/drive_c/Program Files (x86)/PEK's Productions/Vokabel

Nu gar programmet starta up via terminalen, men annu inte helt rent (dvs tyvarr inte grafiskt fran ikonen Aplikationer | Vokabel). Det maste jag annu tota till pa nat satt... Utskrift:

[norrsken@norrsken ~]$ /home/norrsken/.wine/drive_c/"Program Files (x86)"/"PEK's Productions"/Vokabel/vokabel.exe
p11-kit: couldn't load module: /usr/lib/pkcs11/gnome-keyring-pkcs11.so: /usr/lib/pkcs11/gnome-keyring-pkcs11.so: sdílený objektový soubor nelze otevřít: Adresář nebo soubor neexistuje
fixme:win:LockWindowUpdate (0x10086), partial stub!
fixme:win:LockWindowUpdate ((nil)), partial stub!

PEK, 2013-01-02 13:46:55 [Svara]
Hej och god fortsättning :-)
Det räcker inte att bara kopiera in mfc42.dll, den och några andra filer måste installeras på ett "normalt" sätt. Har du provat att köra winetricks? Just nu har jag ingen möjlighet att testa detta, men kan eventuellt prova detta själv om några dagar. :-)

Tillbaka